Taakomschrijving
Bij de ombudspersoon kunt u terecht voor meer informatie over uw rechten en plichten als patiënt. De specifieke taakomschrijving van de ombudspersoon staat vermeld in de wet op de rechten van de patiënt van 22 augustus 2002:
- Het bevorderen van de communicatie tussen patiënt en beroepsbeoefenaar
- Het bemiddelen bij klachten
- Het informeren over andere kanalen indien er geen oplossing bereikt wordt
- Het informeren over de eigen werking
- Het formuleren van aanbevelingen bij herhaling van dezelfde tekortkomingen
De ombudsdienst werkt volgens zijn huishoudelijk reglement. Zo contacteert u de ombudsdienst.
Waarvoor kan u niet bij de Ombudsdienst terecht?
- Voor vragen over uw factuur of de betaling ervan, contacteer de facturatiedienst of boekhouding.
- Voor vragen over de invordering van facturen, kunt u terecht bij boekhouding@uzbrussel.be.
- Uw medisch dossier of een afschrift ervan, kunt u steeds bekomen via het patiëntenportaal my.uzbrussel.be of via een papieren aanvraag.
- Klachten in verband met de zorgverlening en die geleid hebben tot eventuele lichamelijke en materiële schade, waarvoor de ombudsdienst niet langer kan bemiddelen, worden na aangifte van de patiënt, door de verzekeraar van het ziekenhuis onderzocht. U kan deze klachten melden via verzekeringen@uzbrussel.be. U krijgt rechtstreeks van de verzekeraar een ontvangstbevestiging.
- Met vragen over de bescherming van uw gegevens kan u terecht bij gegevensbescherming@uzbrussel.be.