Voor leidinggevenden: omgaan met medewerkers uit balans
Stress en angst zijn normale lichamelijke functies. Ze zetten aan tot actie om onszelf in veiligheid te brengen. En zo ook bij medewerkers.
Hou er ook rekening mee dat sommige medewerkers reeds een verhoogd stressniveau kunnen hebben los van de werksituatie. Misschien omdat ze mantelzorger zijn en dus extra zorgen moeten leveren, bovenop de eigen zorgen en zorg voor patiënten. Of misschien omdat ze ziek zijn, al vermoeid, overwerkt, gestresseerd, ziek, overbevraagd,.… zijn. Dan is de kans reëel dat het angstcentrum in de hersenen je medewerker sneller naar paniek brengt.
In coronatijd kan het volgen van geruchten (vb. op sociale media) leiden tot buitenproportionele reacties en zelfs schadelijk gedrag zoals paniekreacties of overdreven raadplegen van verontrustende (vaak onbetrouwbare) informatie.
De rol van sociale media en echo chambers
Echo chambers zijn een fenomeen waarbij ons klikgedrag op social media gaat bepalen welke informatie we te zien krijgen. Zo kan het zijn dat je door je klikgedrag alleen nog maar negatieve berichtgeving ziet of steeds meer verontrustende berichten. Vaak kunnen we hier betrouwbare informatiebronnen moeilijk onderscheiden van niet-betrouwbare bronnen. Op deze manier worden we overspoeld door fake news wat ons angstcentrum alleen nog maar verder gaat activeren.
Daarnaast gaan medewerkers die gelijkaardige emoties ervaren zich groeperen. Zo zullen angstige medewerkers elkaar vinden en eigenlijk een soort echo chamber gaan vormen. Elkaar zoveel verontrustende informatie geven dat de angst en onzekerheid alleen maar toeneemt. Of je stoere medewerkers worden nog stoerder terwijl we eigenlijk elke medewerker willen aanzetten om de richtlijnen te volgen.
Communiceer helder
Zorgen dat medewerkers de juiste informatie krijgen of volgen, zal leiden tot goede reacties van hun angstcentrum. Helder communiceren naar medewerkers (in tijden van crisis) is belangrijk. Doe dit op regelmatige basis zodat de nieuwe realiteit snel ingeburgerd geraakt en onrust weggenomen worden. Weet dat sommige medewerkers het moeilijk zullen krijgen om deze nieuwe realiteit te managen.
Wees dus een rolmodel, bewaar rust en ga niet mee in paniekverhalen en verwijs door naar betrouwbare informatiebronnen.