STEUN

STEUN is ons intern 'Supportief Team bij Emotievolle en Uitzonderlijke Noodgevallen'. Zij bieden opvang na een zeer impactvolle gebeurtenis, wanneer de betrokken collega of het betrokken team daar nood aan hebben. Het is immers niet altijd mogelijk om enkel binnen het team de nodige opvang te doen.

Voorbeelden van situaties: uitzonderlijke agressie, een zwaar verlies binnen het team, uitzonderlijke mentale belasting die niet te dragen is door het team zelf, een onverwachte medische complicatie bij een patiënt, ...  

Contact opnemen
 

  1. Bel tel. 3202 (bereikbaar tussen 7u30 en 16u30 op weekdagen) 

  1. STEUN schakelt het intern oproepsysteem in. 

  1. De aanvrager verzamelt intussen de betrokken medewerkers die wensen deel te nemen op het afgesproken uur en de afgesproken plaats. 

  1. Het gesprek start wanneer STEUN (meestal twee STEUN-leden) aanwezig is om volgens onze specifieke methodiek iedereen ruimte te geven in het gesprek. 

  1. Indien nodig verwijzen we door naar de arbeidsarts of een externe dienst voor psychologische begeleiding. 

  1. Indien mogelijk en nodig vindt een opvolggesprek plaats. 

Wat kan je verwachten van STEUN? 

  • In het eerste gesprek na een ingrijpende gebeurtenis reconstrueren we samen de gebeurtenissen (≠ technische debriefing) en toetsen hierbij het welbevinden van elke aanwezige en de nood aan opvolging af. We bieden korte informatie over verdere mogelijkheden. 

  • Gesprekken blijven vertrouwelijk en worden enkel gedeeld met de aanwezige STEUN-leden en één ander STEUN-lid (ter ondersteuning voor de eigen STEUN-leden en evalueren van de STEUN-procedures). 

  • STEUN biedt zelf geen psychologische begeleiding aan maar helpt wel door te verwijzen

Wie maakt deel uit van STEUN?

14 collega’s in uiteenlopende functies bij verschillende diensten maken geheel vrijwillig deel uit van STEUN en hebben hier de nodige training voor gekregen.  


< Terug